Sotong bakar @ Gerai Ayong, JB

Masa tinggal di JB dulu, keraplah FL berkunjung ke gerai Ayong yang terletak di Medan Selera Tepian Tebrau. Lokasi lama medan selera ni di tepi laut Jalan Skudai berdekatan Pusat Islam dan hospital. Setelah beberapa lama kemudian, semua peniaga di arah berpindah ke tapak letak kereta Dataran Bandaraya JB, yang pernah famous dengan cerita hantu lilin sekitar tahun 2000. Sekarang medan selera ni telah berpindah ke tapak baru di Jalan Tengku Puteri.

Setiap kali balik ke JB, FL akan singgah makan kat gerai Ayong. Antara menu top kat gerai Ayong ni ialah ikan bakar, sotong bakar, cakuih bakar, sotong kangkung, ais jelly dan kelapa laut. Dulu Ayong ni ada jual kerang bakar jugak. Tapi menu kerang bakar dia dihentikan sebab mak dia suruh. Boleh macam tu? Ayong meniaga kat gerai ni dibantu abang dia. Muka diorang ni lebih kurang aje. Sekali pandang mcm watak Lego pun ye jugak.

Malam tu dah nak dekat pukul 10.00pm baru FL sampai kat situ, jadinya ikan pun dah abes. Biasalah, hujung minggu ramai pelanggan. Dapat order sotong bakar je. Oleh sebab LJ tak reti makan lagi menatang ni, so dia layan bubur je lah.

Sotong pun sotong lah, FL dan ZL makan berdua aje. Nak tambah otak-otak best tapi bradder yang meniaga tu tak muncul pulak. Lain kali FL post gambar ikan bakar, sotong kangkung dan cakuih bakar yang di jual kat sini.

Posted from WordPress for Android

Tagged , , , ,

Leave a comment